Kokemukset jakoon yrityssparrauksen avulla

Julkaistu Julkaistu: Blogit

Kokemukset jakoon yrityssparrauksen avulla

Oletko joskus opetellut asioita kantapään kautta? Hypännyt kenties tuntemattomaan pää edellä ja selvinnyt siitä? Minä ainakin olen näin tehnyt, ja siksi ajattelin haluan nyt jakaa oppimaani toisille yristyssparraajan roolissa. Redesanin sparraajakoulutuksen pilottikoulutus on käynnissä, ja minäkin olen siinä mukana. Paljon olen jo saanut lisää pohdittavaa ja uutta intoa oman yrityksen kehittämiseen, mutta myös innostusta toimia toisten auttajana. Opiskelija-sparraukset ovat jo ostettavissa , ja myöhemmin keväällä me uudet sparraajat sitten liitymme remmiin.

Kuka sitten olen? Olen Tarja Huttunen, päätyökseni kauppias kovasti kilpaillulla naistenvaate- ja life style-alalla. Kauppani Mekotar myy Marimekon ja muiden laatu-brändien vaatteita pääasiassa naisille, vähän myös lapsille, sekä Marimekon kodin tuotteita kivijalkamyymälässä Äänekoskella ja verkkokaupassa. Verkkokaupan sivuilta www.mekotar.com löytyy tarkempaa tietoa Mekottaresta. Kauppias-tarinani on sikäli erikoinen, että vielä kolme vuotta sitten olin liikunnan ja terveystiedon lehtori lukiossa. Syksyllä 2015 istuin kampaajalla, kun kuulin, että paikallinen Marimekon jälleenmyyjäliike on mahdollisesti lopettamassa, jos ei jatkajaa löydy. Silloin päässäni kai naksahti jotain, ja marssin seuraavana päivänä myymälään, jossa en ennen ollut edes käynyt, ja ilmoitin, että haluaisin ostaa liikkeen. Neuvottelut tuottivat tulosta, laina järjestyi ja niin jätin turvatun virkani ja loikkasin ihan toiselle alalla.

Täysin puskasta ajatus yrittäjäksi ryhtymisestä ei sentään tullut, sillä olin jo aiemmin kokeillut yrittäjän elämää toiminimen alla, tosin enemmän omalla alallani liikunnan ja hyvinvoinnin parissa. Tarja Taivutus ei kuitenkaan oikein lähtenyt lentoon -olisin jo silloin tarvinnut sparrausta -joten palasin vielä muutamaksi vuodeksi koulutyöhön. Olin kuitenkin jo vuosia hokenut, että en aio jäädä liikunnanopettajan työstä raihnaisena eläkkeelle. Alkoi siis näin yli viisikymppisenä olla aika tehdä asialle jotain.

Ensimmäinen vuosi meni opetellessa kaupan pitoon liittyviä asioita, kun oikeastaan kaikki piti oppia alusta asti. Onneksi minulla oli apuna myymälän pitkäaikainen työntekijä, johon pystyin tukeutumaan. Monenlaisia virheitä on tullut tehtyä ja toivottavasti niistä myös jotain opittukin. Pahin virhe on ehkä ollut liian suuren tilausmäärät, mikä on osaltaan johtanut ongelmiin kassavirran kanssa. Toki kaupan alalla on ollut haastavaa kaikkialla, ihan kaikesta ei siis voi syytä ottaa omille niskoilleen. Monessa asiassa olisin kaivannut apua matkan varrella, mutta en oikein osannut sitä mistään hakea. Varsinkin talousasioissa tuntuu olevan vaikea saada tukea ja tietoa edelleenkin, vaikka juuri siitä puolesta aloittaville yrittäjille pitäisi erityisesti kertoa.

Nyt kun olen opiskellut asioita (mm. yritysjohtamisen erikoisammattitutkinto tuli tehtyä) ja kokemusta on kertynyt, olen oppinut myös hakemaan apua asiantuntijoilta ja toisilta yrittäjiltä. Yrityskummitoiminta on kullan arvoista, siitä olen saanut jo paljon uutta puhtia,

vaikka vasta kaksi tapaamista on takana. Toinen tärkeä taho Redesan ja siellä Sanna ja Eliisa sekä tämä uusi sparraaja-verkosto, johon olen päässyt mukaan. Itselläni olisi varmasti eniten annettavaa entisen työn kautta opituissa asioissa kuten hyvinvoinnin saralla sekä myös oppimisessa ja opettamisessa. Hyvinvointi ja työssä jaksaminen on lähellä sydäntäni: olen tehnyt rentoutus-ohjausta, vetänyt painonhallintaryhmiä, ohjannut asahi-terveysliikuntaa ja ryhmäyttänyt työyhteisöjä erilaisilla tehtävillä. Jossain vaiheessa kouluttauduin myös Työterveyslaitoksen erityisasiantuntijaksi liikunnan saralla, mutta en ole sitä tietoa juurikaan hyödyntänyt.

Koulutuksen ja oppimisen alalla näkisin, että minulla on annettavaa erityisesti kouluttaville ja verkkokursseja tekeville yrittäjille. Olen opettajan työssäni paneutunut siihen, miten aikuinen oppii ja miten oppimista parhaiten edistetään. Kysehän on ennen kaikkea siitä, miten saada kuulija ajattelemaan asioita omilla aivoillaan. Olemme kaikki erilaisia oppijoita, eivätkä samat konstit tepsi kaikkiin, mutta tärkeintä on kuitenkin se, mitä oppija (kuulijan, asiakkaan) päässä liikkuu, ei se, millaisia temppuja kouluttaja tekee. Näistä asioista tahtoisin sparrata toisia yrittäjiä ja samalla jakaa kokemuksia ja olla kuuntelijana, päänä ja olkapäänä kuten @Sanna sanoo, varsinkin aloitteleville yrittäjille. Kaikkea voi oppia, kun tahtoo ja virheistä oppii kaikkein parhaiten, se olkoon sparraaja-mottoni.

tarjahuttunenTarja Huttunen
Mekotar Oy
www.mekotar.com
https://www.facebook.com/mekotar/
#mekotar

Tarjan taivutus FB

Sparraajahaastattelu Tarja Huttunen from Redesan Oy on Vimeo.


Haluatko saada bloggauksemme ja vinkkimme suoraan sähköpostiisi?
Tilaa uutiskirjeemme ja liity joukkoon - voit poistua milloin vain haluat.
Tilaajana saat etuja mm. verkkokoulutuksiimme!
Tilaajalahjana 20 € ostokuponki!


Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkedin
Share On Pinterest
Contact us

Vastaa