6 tapaa möhliä kaupat verkkokaupassasi ja mitä tehdä asialle

6 tapaa möhliä kaupat verkkokaupassasi ja mitä tehdä asialle

Elämme poikkeuksellisia aikoja. Se on tullut todettua monesta suusta jo moneen kertaan. Mutta nämä ajat ovat tuoneet mukanaan myös positiivisiakin asioita, kuten parantaneet yhteisöllisyyttä. Pieniä yrittäjiä halutaan kannattaa ja tukea, myös muuallakin kuin Suomessa. 

Tilaan Australialaisen rahavalmentaja Denise Duffield-Thomasin uutiskirjettä ja hän halusi tukea yrittäjäverkostoaan ostamalla heidän verkkokurssejaan. 

Hän päätyikin ostamaan niitä 64 kappaletta ja käyttämään niihin yli 6000 dollaria. 

Sen lisäksi, että hän auttoi pieniä yrittäjiä hän huomasi monta asiaa, joita kaupoissa voisi parantaa. 

Olen listannut alle joitain hänen huomioitaan ja lisännyt joukkoon omia havaintojani.

Puhun usein siitä, miten kotisivuilla ja verkkokaupoissa kävijöiden keskittymiskyky lyhenee lyhentymistään. Sähköposti piippaa, some kilkattaa ja mainokset vilkkuvat koko ajan.  Viimeisimpien tutkimusten perusteella pysymme yhden verkkosisällön parissa kolme sekuntia ennen kuin taas hyppäämme seuraavaan. 

Siis vain kolme! 

Mitä se tarkoittaa sitten verkkokauppojen kannalta? Sitä, että sinun on tehtävä kaupan käyttäminen ja ostosten tekeminen todella helpoksi ja yksinkertaiseksi. Mikään sivuilla ei saa hämätä kävijää tai ohjata hänen huomiotaan muualle. 

Jos kävijä ei ymmärrä mitä hänen pitäisi tehdä ja hän hämmentyy, hän poistuu sivuilta aika vikkelästi. 

Jos sinulla on verkkokauppa, niin käy läpi alla oleva lista ja pidä huolta, ettei kaupat mene sivu suun ainakaan näiden kuuden perusmokan takia.

1. Piilota ostonappi

Hyvä tapa möhliä kauppa on jemmata ostonappi johonkin mistä sitä ei löydä tai laittaa siihen tekstiksi jotain niin kekseliästä, ettei ostaja hoksaa sen olevan ostonappi.

Ostonappien paikalla on siis väliä. Laita nappi sellaiseen kohtaan, josta ostaja ei voi olla sitä huomaamatta. 

Tee napista selkeästi erivärinen kuin muusta sisällöstä sivulla. Silloin se on helpompi huomata. Yrityksesi ilmeen väripaletin kontrastiväri on tarkoitettu juuri tähän.

Myös nappien tekstillä on väliä. Älä käytä omituisia sanoja tai lauseita, nyt ei ole aika olla persoonallinen tai hauska. Sano suoraan “Osta tästä” tai “Lisää ostoskoriin”. Se riittää. 

2.  Unohda kännykkäkäyttäjät

Toinen tapa sössiä on jämähtää vuosituhannen alkupäivien tekniikkaan ja unohtaa kännyköillä ostavat kokonaan. 

Omien ja ylläpitämieni sivustojen pohjalta tiedän, että jopa 70 % kävijöistä käyttää sivuja kännykällä. 

Ota siis tämä huomioon verkkokaupassasi. Jos kauppa on päässyt vanhentumaan, päivitä se. Uuteen, toimivaan verkkokauppaan kannattaa sijoittaa. 

3. Kikkaile ulkoasulla

Hyvä tapa kiusata kaupassa kävijää on kikkailla ulkoasulla. Tällä tarkoitan esim. 

  • vaikealukuisen fontin käyttöä
  • kirjavan taustakuvan käyttöä (tai mustan – niin ysäriä!)
  • liian pientä tekstiä
  • tilan säästämistä asettelemalla tekstit tosi tiukkaan
  • käyttämällä tosi paljon kuvia ja videoita

Vaikka verkkosivuilla ja -kaupoissa voikin nykyään tehdä lähes minkä näköistä vain pidä hommat simppelinä. 

Tämä tarkoittaa luettavan fontin käyttämistä sekä otsikoissa, tekstissä että napeissa. 

Asettele tekstit väljästi käyttäen tyhjää tilaa. 

Verkkoon kirjoittaminen eroaa painetusta tekstistä siinä, että verkossa kannattaa käyttää lyhyitä suhteellisen kapeita kappaleita. Esimerkiksi tässä artikkelissa olen aloittanut uuden kappaleen parin-kolmen lauseen välein.

Ysäri on iloinen asia, mutta ei verkkokauppojen suunnittelussa. Käytä valkoista tai muuten selkeää taustaa, jolla teksti on joka kohdassa luettavissa. 

Käytä kuvia ja videoita säästeliäästi ja niin että ne tuovat jotain lisää sivulle ja tukevat myyntiä. Varsinkin myyntisivuilla kannattaa kiinnittää huomiota siihen, ettei sivun pituus kasva turhaan kuvien takia. Kuvia koristuksen takia kannattaa harkinta kahteen kertaan.

4. Käytä suuria kuvia ja videoita

Yksi hyvä tapa karkoittaa asiakkaat kaupastasi ennen kuin he edes pääsevät sinne on käyttää todella suurikokoisia kuvia ja videoita, joiden lataaminen hitailla yhteyksillä on hermoja raastavaa. 

Eipä moni silloin jaksakaan odotella, vaan vaihtaa maisemaa ja hyppää kilpailijan kauppaan. 

Nykyään on yleistä käyttää videota heti sivun alussa. Vaikka video onkin näyttävä se saattaa hidastaa käyttöä huomattavasti etenkin kännyköillä. Itse käytän pääasiassa läppäriä nettiostoksiini, mutta suuret videot saavat senkin jumittamaan. 

Googlekin tarttui hitaiden latausaikojen ongelmaan ja alkoi suosimaan kevyitä, nopeasti latautuvia sivuja nostamalla niitä ylemmäksi hakutuloksissa. 

Mitä voit siis tehdä:

  • Optimoi kuvasi, pienennä ne verkkokäyttöön sopiviksi.
  • Käytä videoita sivuilla vain silloin kuin niistä on hyötyä. Ja pyri pienentämään niidenkin koko mahdollisimman pieneksi.
  • Tässä kohtaa on hyvä ottaa ammattilainen avuksi, jos tuntuu, ettei omat taidot riitä.
  • Huolehdi myös, että verkkokauppasi on muutenkin toiminnaltaan mahdollisimman vikkelä, tässä kannattaa ottaa kauppasi suunnittelijaan tai webhotelliin yhteyttä

5. Älä päivitä verkkokauppaa

Kun olet kerran kaupan tehnyt, älä koskaan päivitä. Äläkä tarkista linkkien toimintaa tai maksutapojesi nykyaikaisuutta. 

Jos nyt kuitenkin haluat tehdä kauppaa, tarkista silloin tällöin olisiko markkinoilla jotain kätevämpää ostoskoria kauppaan tai uusia, ehkä edullisempiakin, maksujen välittäjiä. Nyt kun mobiilimaksaminen ja ehkä kryptovaluutatkin yleistyvät onko kauppasi valmis ottamaan niitä vastaan? 

Tarkista myös linkitykset ja sivuston yleinen toimintakunto aika-ajoin.

6. Hämää ostajaa

Hyvä konsti saada potentiaalisen ostajan pää pyörälle on laittaa kauppaan kaikenlaista ylimääräistä vilkettä ja välkettä. Ja jos todella et halua kauppaa, niin ohjaa hänet suoraan ulos kaupasta. Se toimii tehokkaasti myynnin estäjänä.

Vaikka kuinka tekisi mieli, verkkokauppaan ei kannata laittaa popuppeja, jotka hyppäävät silmille ostoksia tehdessä. Poikkeuksena tilanne, jossa asiakas on poistumassa sivuilta. Silloin on hyvä mahdollisuus tarjota esim. alekoodia. 

Mainokset kannattaa jättää kaupasta ja laskeutumissivuilta kokonaan pois. 

Laskeutumis- eli myyntisivut kannattaa tehdä niin, ettei siellä näy ylävalikkoa tai sivupalkkia ollenkaan, jolloin siellä ei ole linkkejä muualle kuin myytävään tuotteeseen. Näin asiakkaan huomio pysyy asiassa, eli siinä mitä olet myymässä hänelle. Tämä lisää myyntiä tutkitusti.

Bonusvinkki: Valjasta kiitos-sivujen voima

Kiitos-sivu on se sivu, joka avautuu kun asiakas on tehnyt ostoksen onnistuneesti. Kerro sivuilla mitä seuraavaksi tapahtuu, esim:

  • “Lähetän tilauksesi 1-2 arkipäivän kuluessa”
  • “Saat sähköpostiisi pian kirjautumisohjeet kurssille”
  • “Voit ladata ostamasi tuotteen tästä”
  • jne..

Voit myös liittää sivulle esim. bonuksia, extroja, linkin kurssin Facebook-ryhmään tai alekoodin seuraavaan ostoon. 

Joko muuten tsekkasit www.apuayrittäjälle.fi palvelun? Kriisitilanteessa 20 minuuttia maksutonta sparrausta sekä maksuton verkkokoulutusportaali!

Kirjoittaja on sparraajamme Minna Nurminen

Grafiikka – WordPress – Canva-koulutus
suunnittelupajapikseli.fi
040 504 4750

Jaa tämä artikkeli

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lisää luettavaa

Kirjaudu tilillesi

Tilaa Redesanin uutiskirje

Haluatko saada bloggauksemme ja vinkkimme suoraan sähköpostiisi? Tilaa uutiskirjeemme ja liity joukkoon – voit poistua milloin vain haluat. Tilaajana saat etuja mm. verkkokoulutuksiimme! Tilaajalahjana 20 € ostokuponki!