Yritysblogi?

Yritysblogi?

Tämän päivän tärkeä osa markkinointia on yritysblogi. Blogeja on totuttu ajattelemaan tähän asti lähinnä “leivoin tänään tätä ja siivosin kotini” -tyyppisesti ja siksi yritysblogi voi monenmielestä tuntua vaikealta ja sisällöttömältä asialta. Mitä kerrottavaa minulla nyt jokapäivä olisi? Eikä tarvitsekaan olla. Yritysblogi on enemmänkin osaamisen esittelemistä tekstitse ja joskus kuvinakin. Oleellisin osa on kuitenkin teksti. Eikä yrityksen tarvitse blogata jokapäivä, kerran viikkoon tai pari kertaa kuussa on ihan sopiva tahti. Opettele laittamaan blogiaiheita johonkin ylös aina kun sellainen mieleen tulee. Kun kirjoitusinto sitten iskee niin pääset heti otsikkojen kautta kiinni uuteen juttuun.

Ajattele yritysblogi lähinnä artikkelien kirjoittamis- ja julkaisemispaikkana. Yritysblogissa kerrot lyhyesti osaamisesi ja asiantuntijuutesi osasista. Opettele pilkkomaan tekstit pieniin osiin ja viittaa seuraavassa tekstissä edellisiin linkittämällä. Näin saat monta hyvää pienenpää juttua joita lukijasi jaksavat lukea. Älä jaarittele ja kirjoita liian pitkiä tarinoita, mutta pidä kuitenkin oma tyylisi myös blogeissa.

Tunne asiakkaasi!

Tietotulvaa on tällähetkellä joka suunnalta puskevaa viestiä: on nettisivut, somekanavat, blogialustat, radiot, teeveet, esitteet, lehdet, appsit ja monet muut. Siksi tärkeintä on oppia kirjoittamaan omalle segmentille – niille potentiaalisille asiakkaillesi, joita koetat tavoittaa tai olet jo tavoittanut. Tiivistä ja supista kohderyhmääsi varten. Kirjoita aiheista, jotka heitä kiinnostavat tai saattaisivat kiinnostaa. Opiskele siis ensin tarkkaan asiakaskenttäsi. Tämä koskee markkinointia ylipäänsä.

Yritysblogit toimivat myös osana referenssejä – näillä pystyt helposti näyttämään sen mitä osaat. Joskin kuten markkinointi yleensä, vaatii blogimarkkinointi aikansa. Sitä pitää tehdä pitkäjänteisesti, säännöllisesti ja ahkerasti kuukausia ja jopa vuosia ennen ensimmäistäkään tilausta blogien kautta.

Jos kuitenkin välillä tuntuu ettei omaa juttua irtoa aina tai olet kiireinen, voit aivan hyvin käyttää vierailijabloggaajia eli toisia toimintaasi liittyvää asianatuntijaa. Näin saat blogeillesi uusia lukijoita myös hänen piireistään ja erilaista näkökantaa. Tarjoudu myös joskus kirjoittamaan toisten blogeihin. Kun antaa toisille, niin saa myös itselle! Muistattehan aina puolin ja toisin laittaa loppuun omat esittelytekstit ja mielellään vielä kuvan ja sivuston linkitysten kera.

Sokaistumme itse materiaaleistamme

Hakukoneet löytävät blogit myös mainiosti netin syövereistä ihmisten hakiessa tietoa verkosta. Kannattaa siis varmistaa, että blogisi on mielellään yrityksesi www-sivuilla niin selkeästi, että sieltä voi myös halutessaan ostaa tai kysyä lisätietoa tuotteistasi ja palveluistasi jos asiakas kiinnostuu enemmän. Tähän auttaa kun pyytää ulkopuolisia etsimään tietoa sivuiltasi tai hakukoneista. Itse kun tunnemme sivumme ja tarjontamme, emme koskaan pysty määrittämään tarkkaan sitä miten asiakas käyttäytyy. Asiat ovat jo meille selkeitä – kysy siis palautetta asiakkailtasi ja verkostoiltasi. Se kannattaa, vaikka varmasti joskus vähän kirpaiseekin! Asiakkaita vartenhan me tätä kuitenkin teemme.

Tee siis ensimmäisistä teksteistä suunnitelma – laita blogi käyntiin – kirjoita juttuja valmiiksi – laita kalenteriin päivät jolloin kirjoitat uusia tekstejä – tee blogeista rutiini ja onnistu! Muista myös jakaa itse juttusi somekanaviisi, uutiskirjeisiisi jne. Ja parhaan tuloksen saat kun huolehdit, että blogeistasi löytyy somejakonapit joilla lukijat voivat helposti jakaa juttujasi omille piireilleen. Näin kävijämäärät sivustoillasi kasvavat. Mahdollista myös blogien tilaaminen suoraan omaan sähköpostiin ja käytä avainsanapilviä ja avainsanoja luodessasi blogeja. Muista myös SEO eli sivujen optimointi Googlelle.

Jos sivustosi rakenne sallii, kannattaa blogiin lisätä myös “kurkkaa myös nämä” – tyyppinen tekniikka, jolloin yhden tekstin lukijalle tarjotaan avainsanojen perusteella muita vastaavia tekstejä. Jos et itse osaa, kysy ihmeessä sivustosi tekijältä. Ainakin WordPress-pohjaisiin sivuihin tämä onnistuu lähes vaivatta.

Eli ei muuta kuin kirjoittamaan! Muista jakaa välillä myös vanhoja juttujasi mm. somekanavissasi. Toistoja, toistoja ja toistoja. Jos sinua kiinnostaa kirjoittaa meille vierailijana, tarjoudu toki! Kysy myös meiltä Sannaa kirjoittamaan omaan blogiisi, jos koet että ajatusmaailmamme täsmää.

Ja jos et oikein tämänkään jutun jälkeen pääse käyntiin, varaa sparraus – pistetään blogi yhdessä kuhisemaan!

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Lisää luettavaa

Sparraajat apunasi!

Sparraajat apunasi! Vaikka Sanna lähti palkkatöihin, niin sparrausta saa edelleen! Upeat sparraajamme ovat apunasi, päänä ja olkapäänä. Muista myös uusi Rohkasu.fi palvelu sekä tuttu YritysMuuntamo.

Lue lisää

Rohkasu.fi palvelu on nyt avattu!

Rohkasu.fi palvelu on nyt avattu! Luuletko ettet pysty? Tiedän että pystyt! Anna Sannan auttaa! Rohkasu.fi palvelu on nyt auki. Kun kaipaat pientä tai isompaa rohkaisua

Lue lisää
Redesan logo

TIEDOTE

Redesanin toimintaa on supistettu
ja sivuston sisältöjä ja toimintoja on karsittu jonkin verran . 

Kannattaa kuitenkin vilkaista, mitä kaikkea hyödyllistä jätimme jäljelle!

Kirjaudu tilillesi

Tilaa Redesanin uutiskirje

Haluatko saada bloggauksemme ja vinkkimme suoraan sähköpostiisi? Tilaa uutiskirjeemme ja liity joukkoon – voit poistua milloin vain haluat. Tilaajana saat etuja mm. verkkokoulutuksiimme! Tilaajalahjana 20 € ostokuponki!