Markkinointi on lasten leikkiä!
Aamulla viedessäni lapsiamme päiväkotiin, lapset näyttivät naapuruston keltaista taloa ja sanoivat, että kun on taas se pääsiäinen, kun käydään naapureissa virpomassa, niin mennään tuohon taloon – sieltä saa aina paljon herkkuja. Talo on siis monien keltaisten talojen joukosta jäänyt mieleen, vaikka siellä on vierailtu vain sen kerran tai pari viime vuosien aikaan.
Niinpä, lapsikin sen osaa! Näinhän se menee meillä aikuisillakin: olemme saaneet jostain yrityksestä jotain mikä jäi mieleen, joko erinomaista palvelua tai yllättävän lisäarvon tuotteelle tai tuotteena. Haluamme mennä sinne toistekin ja mikä parasta, kerromme siitä parille kaverille myös!
Miten siis erotumme niiden kaikkien keltaisten talojen joukosta?
Tärkeintä on ehdottoman hyvä palvelu, joka kohdassa. Jos olet sitä mieltä että kaikilla keltaisilla taloilla on jo yhtä hyvä palvelu, mieti mikä muu erottaa juuri sinun keltaisen talosi (siis yrityksesi) muiden keltaisten talojen joukkiosta.
Soitteletko silloin tällöin asiakkaillesi vain kyselläksesi kuulumisia ja jutellaksesi mukavia? Sekin on markkinointia. Äläkä yritä yhtään myydä. Ja näin, kun asiakas tykkää tyylistäsi ja tavastasi toimia – hän kyllä “syö kädeltäsi tämän jälkeen”. Lapsetkin tykkää kun puhutaan mukavia. Helppoa, eikös!
Kun haluat erottua tuotteella, anna jotain erilaista kuin muut keltaiset talot. Avaimenperiä on kaikilla. Kyniä tarvitaan aina, mutta niistä loppuu jossain vaiheessa muste ja ne menevät sinne missä muutkin erilaiset kynät ovat ( paitsi ehkä jos keksit oikein räväkän värin tai sloganin ;). Mieti vaikka, mitä tarvitaan usein, muttei tule heti ensimmäisenä lahjatavarakataloogissa esiin. Tai mikä on tarpeeksi erilainen tuote, jäädäkseen mieleen, vaikkei sitä niin usein tarvittaisikaan.
Lapset tykkäävät siitä kun saa monta pientä juttua – jos annat viisi kappaletta 10 sentin kolikoita on lapsi onnellisempi kuin, että antaisit vain yhden euron kolikon. Voisitko siis koukuttaa asiakkaasi keräämään jotain pieniä osia johonkin isompaan kokonaisuuteen? Enkä nyt tarkoita mitään leimapasseja…
Näin helppoa se on, ole siis hetki lapsi ja hassuttele! Markkinoinnissa erottuu juurikin hassusttelulla!
Jos haluat, niin hassutellaan yhdessä 😉
– Sanna Jylänki, Redesan Oy