Hakukoneoptimointi selkokielellä

Julkaistu Julkaistu: Blogit

Hakukoneoptimointi selkokielellä

somesparraajasanna

 

Hakukoneoptimointi on sana joka kummittelee nykyisin jokapaikassa. Puhutaan myös SEO:sta eli Search Engine Optimazion sekä hakukonenäkyvyydestä, jopa Google-optimoinnista. Yksinkertaisimmillaan kyse on siitä, miten sivusi löytyvät hakukoneista, joista tällä hetkellä suosituimpana Google.

Vierailijakirjoittamme Mika Valkealahti kirjoittaa toisessa bloggauksessamme tekniikoista, joten minä kirjoitan listan muista perusteista, jotta sinun yrityksesi löytyisi paremmin verkosta:

  1. Mieti ensin mitä asiakkaasi hakevat verkosta etsiessään palveluasi/tuotteitasi.
  2. Päivitä sivujasi säännöllisesti
  3. Laita sivusi hakukoneystävälliselle alustalle, esimerkiksi WP eli WordPress. Tällä voi olla todella suuri merkitys!
  4. Kirjoita bloggauksia sivuillasi, ei mielellään erillisellä blogialustalla.
  5. Asenna sivuillesi SEO-”palikka” ja tee määritykset jokaiseen bloggaukseen.
  6. Otsikoi blogit siten, miten ajattelet asiakkaidesi etsivän tietoa verkosta.
  7. Nimeä kuvatiedostot, vaikuttaa kuvahakuun!
  8. Linkitä sivuillasi sivusi sisäisiä sivuja toisiinsa.
  9. Pyri pääsemään toisten sivuille ja blogeihin linkeiksi. Tämän takia kirjoitetaan paljon mm. vierailijakirjoituksia toinen toisillemme!
  10. Laita somekanavat kuntoon yrityksellesi. Tärkeitä ainakin Facebook (ehdottomasti), YouTube, Instagram, mahdollisesti Twitter sekä SlideShare ja Pinterest. Jaa myös vanhoja bloggauksiasi välillä somessa!
  11. Google omistaa YouTuben, siksi videoiden teko on näkyvyyden kannalta todella tärkeää! Yhdistele näitä bloggauksiisi!
  12. Ole pitkäjänteinen, tulokset tulevat aina jälkijunassa. Kirjoita, kuvaa, tee!

Monet arastelevat massaa ja toistoja, mutta siitä meidän olisi päästävä eroon. Sillä se on se millä erotutaan! Asiakkaat joita asia kiinnostaa, seuraavat kyllä. Lisäksi jokainen voi säätää julkaisujen näkyvyyttä itselleen sopivaksi.

Anna siis palaa rohkeasti, älä arastele. Tiedän tällä hetkellä vain yhden yrityksen joka tykittänyt ihan hirveän paljon asiaa verkkoon, mutta se on toisaalta myös kannattanut. Tämä on näyttänyt meille, että niin kannattaakin tehdä. Yrityksen arvannetkin, se on Jounin Kaupan Sampo Kaulanen. Tuloksia on tullut. Haluatko sinä samaa?

Jos innostaa kirjoittaa yrittämisestä, vaikka omia kokemuksia, niin otamme mielellämme vastaan vierailijakirjoituksia meidänkin blogiimme. Myös meiltä voit Eliisalta ja Sannalta kysyä vierailijatekstejä sinun blogiisi. #sharingiscaring – jakaminen on välittämistä – ja näkyvyyttä!

Toki hakukonenäkyvyyteen liittyy näiden juttujen lisäksi monia pikkujippoja, mutta näillä pääset jo hyvään alkuun.

t. Sanna Jylänki, sparraaja


Haluatko saada bloggauksemme ja vinkkimme suoraan sähköpostiisi?
Tilaa uutiskirjeemme ja liity joukkoon - voit poistua milloin vain haluat.
Tilaajana saat etuja mm. verkkokoulutuksiimme!
Tilaajalahjana 20 € ostokuponki!


Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkedin
Share On Pinterest
Contact us

Yksi kommentti “Hakukoneoptimointi selkokielellä

Vastaa